UTIL: Cum îţi poţi înfiinţa propria societate în 2015. Documente necesare şi paşi de urmat
Pentru aceia care nu s-au mai confruntat cu situatia infiintarii unei societati, iar procedura le este straina ori le poate parea alambicata, iata mai jos, intr-o forma structurata si sumarizata, tot ce este esential de stiut in legatura cu infiintarea unei societati.
Pasii de parcurs pentru infiintarea unei societati
1. Alege o denumire pentru societate, verifica daca e disponibila si rezerv-o la Registrul Comertului Procedura de alegere a denumirii si verificare a disponibilitatii sale la Registrul Comertului presupune formularea de catre solicitant a 3 (trei) optiuni de denumire, in ordinea preferintelor acestuia. In cazul in care niciuna dintre aceste denumiri nu va fi disponibila, solicitantul va reinitia o procedura de verificare a disponibilitatii altor 3 (trei) denumiri.
2. Gaseste un spatiu in care va functiona sediul societatii
Locatia aleasa pentru sediul social trebuie sa aiba disponibil un spatiu distinct pentru societatea ta deoarece, conform legii, un imobil poate sa gazduiasca mai multe societati numai daca, prin structura si suprafata lui utila, permite functionarea mai multor societati in incaperi sau spatii distinct partajate iar numarul societatilor comerciale ce functioneaza intr-un imobil nu poate depasi numarul de incaperi sau spatii distinct obtinute prin partajare. Odata aleasa locatia pentru sediul societatii tale, in cazul in care aceasta nu-ti apartine, incheie contractul de spatiu (inchiriere, comodat etc.) care iti va fi necesar pentru inregistrarea societatii la Registrul Comertului.
3. Stabileste obiectul de activitate al societatii
Obiectul de activitate al societatii va trebui sa fie conform CAEN (Clasificarii Activitatilor Economice din Romania) si va cuprinde, in primul rand, un obiect principal, dar si obiecte secundare (daca este cazul). In principiu, aproape orice activitate poate fi inclusa in obiectul de activitate al societatii, cu cateva exceptii particulare, pe care legea le rezerva numai societatilor de profil (ex. activitatea de asigurare-reasigurare, exclusiv pentru societatile de asigurari, activitatea de imprumut, pentru institutiile financiar-bancare – banci sau IFN-uri etc.).
4. Desemneaza administratorii si, daca este cazul, cenzorii, auditorii
De stiut: In timp ce desemnarea administratorilor este obligatorie la infiintarea unei societati, desemnarea cenzorilor este facultativa (daca societatea are cel mult 15 asociati) si obligatorie (daca numarul asociatilor trece de 15), iar desemnarea auditorilor este obligatorie numai in cazul in care societatea este supusa unei obligatii legale de auditare. Intr-o societate, administratorii au rolul de a reprezenta si administra societatea, cenzorii informeaza asociatii in legatura cu gestiunea societatatii si cu orice fel de nereguli constatate in administrarea ei, iar auditorii auditeaza situatiile financiare ale societatii atunci cand aceasta este supusa obligatiei legale de auditare.
5. Intocmeste Actul Constitutiv al societatii
Atentie: Asigura-te ca Actul Constitutiv contine toate elementele minime obligatorii prevazute de lege
6. Deschide contul de capital social
Contul de capital social poate fi deschis la orice banca, de catre asociatii fondatori, administratorul desemnat prin Actul Constitutiv sau o persoana imputernicita in acest scop, cu prezentarea Actului Constitutiv al societatii. Dupa infiintarea societatii, prin inregistrare la Registrul Comertului, contul de capital social se va transforma in cont curent al societatii.
7. Vireaza capitalul social in contul deschis in acest scop
Capitalul social minim prevazut de lege pentru cele mai uzuale forme de societate este de 200 lei, pentru societatea cu raspundere limitata, si de 90.000 lei, pentru societatea pe actiuni.
8. Stabileste daca optezi ca societatea sa fie sau nu platitoare de TVA si daca da, la ce interval se va face plata.
De stiut: Relativ recent, la jumatatea lui 2011, din cauza evaziunii fiscale ridicate de TVA, in Romania a fost schimbata procedura de obtinere a dreptului de a fi platitor de TVA. Astfel ca, astazi, orice societate nou infiintata care doreste sa fie platitor de TVA se supune unui control fiscal inainte de inceperea activitatii, prin pregatirea si prezentarea unei documentatii speciale catre organele fiscale competente.
Acestea, pe baza unor criterii legale precise, calculeaza un punctaj (scoring) si aproba sau nu ca societatea solicitanta sa devina platitor de TVA. Avand in vedere ca in practica, procedura de acordare a certificatului de platitor de TVA poate dura destul de mult uneori (saptamani sau luni), este bine sa iei in considerare acest interval de timp atunci cand planifici demararea unei afaceri si stabilesti calendarul actiunilor si operatiunilor ce urmeaza sa le intreprinzi in acest sens.
9. Stabileste modul de impozitare si intervalul la care se face plata impozitului
Stabilirea modului de impozitare presupune, dupa caz, bifarea optiunii de impozit pe profit, impozit pe venitul microintreprinderilor etc. Intervalul de plata a impozitului se poate stabili trimestrial sau anual.
Documentele de care ai nevoie pentru a infiinta o societate
• cerere-tip de inregistrare
• dovada rezervarii denumirii societatii si, daca este cazul, acordul pentru utilizarea denumirii societatii obtinut de la Secretariatul General al Guvernului (daca denumirea societatii cuprinde anumite cuvinte ori derivate ale acestora caracteristice institutiilor publice centrale, spre
ex. “roman”, “institut”, “national”)
• Actul Constitutiv al societatii;
• documentul care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului destinat sediului social
• avizul/acordul vecinilor si al asociatiei de proprietari, in cazul in care sediul social va fi amplasat intr-un apartament de bloc sau alt imobil colectiv cu regim de locuinta declaratie-tip pe proprie raspundere data de asociat/i sau administrator/i ca societatea indeplineste conditiile de functionare) sau ca societatea nu desfasoara la sediul social activitatile declarate pe o perioada de 3 ani
• dovada varsarii capitalului social
• declaratiile pe proprie raspundere date, dupa caz, de catre fondatori/administratori/cenzori ca indeplinesc conditiile legale pentru detinerea acestor calitati
• actele de indentitate ale fondatorilor, administratorilor, cenzorilor sau auditorilor (daca acestia sunt persoane fizice)
• documentele de inregistrare (de regula, extrase de la Registrul Comertului) ale fondatorilor/administratorilor/cenzorilor (daca acestia sunt persoane juridice)
• hotararea organului statutar al fondatorilor (daca acestia sunt persoane juridice) privind participarea la constituirea societatii
• scrisoare de bonitate bancara a fondatorilor (daca acestia sunt persoane juridice straine)
• imputernicirea pentru persoana abilitata sa semneze actul constitutiv in numele si pe seama fondatorului (daca acesta este persoana juridica)
• specimenele de semnatura ale reprezentantilor societatii
• dovada achitarii taxelor de inmatriculare
• imputernicire pentru persoana care se ocupa de formalitatile de inregistrare a societatii la Registrul Comertului, daca este cazul (in forma autentica/avocatiala/delegatie)
• word count-ul (adica, o anexa care contine numararea electronica a caracterelor din hotararea adunarii asociatilor/decizia asociatului unic care se publica in Monitorul Oficial, in functie de care se va stabili nivelul taxei de publicare);
Cat te costa sa-ti faci o societate
Pentru a-ti infiinta o societate, trebuie sa ai in vedere urmatoarele:
(I) Taxe obligatorii
1) taxa pentru rezervare denumire – 45 lei
2) taxa de inregistrare a societatii in Registrul Comertului – 250 lei
3) taxa de cazier fiscal pentru viitor asociat/administrator – 30 lei
4) tariful de publicare a hotararii de infiintare a societatii in Monitorul Oficial –31,5 lei/pag.
5) timbre fiscale –4 lei
6) valoarea capitalului social depus – in functie de optiunea asociatilor, dar cel putin valoarea minima prevazute de lege (ex. 200 leipentru un SRL)
7) fondul de lichidare – se aplica un procent de 50% la taxele care se achita la oficiul registrului comertului pentru efectuarea tuturor inregistrarilor in registrul comertului, autorizare functionare si eliberare documente specifice, verificare si/sau rezervare, transmitere/obtinere/eliberare documente si/sau informatii prevazute de lege
8) fondul de buletin – cota de 10% aplicata la taxele percepute de registrul comertului pentru operatiunile de inregistrare (inclusiv pentru rezervarea denumirii).
(II) Taxe optionale
1) cheltuielile privind traducerea si legalizarea documentelor din limba straina – in medie, un exemplar de traducere legalizata, din limba engleza in limba romana, la un birou notarial costa aproximativ 30 lei + TVA, iar daca se doreste obtinerea mai multor exemplare, pentru fiecare dintre acestea se achita in plus 5 lei + TVA; pentru alte limbi, tarifele sunt mai ridicate
2) cheltuieli notariale cu declaratiile si specimenele de semnatura ale administratorilor/asociatilor – acestea pot fi cuprinse intr-o singura declaratie si costa, in medie, aprox. 50 lei + TVA
Atentie: Cheltuieli notariale pot interveni si cu autentificarea Actului Constitutiv al societatii, insa numai daca, este adus un imobil ca aport in natura la capitalul social. Aporturile in natura sunt facultative in timp ce aportul in numerar este obligatoriu.
3) remuneratia persoanelor care se ocupa de formalitatile de infiintare (aceasta poate varia foarte mult, in functie de prestatorul de servicii (ex. ONRC, birou/casa de avocatura etc.), de complexitatea prevederilor actului constitutiv etc.)
Nota: Taxele din sectiunea (II) sunt optionale deoarece, fie exista posibilitatea ca ele sa nu fie necesare (spre ex., nu sunt necesare cheltuieli cu traduceri de documente in cazul in care, in constituirea societatii sunt implicate numai persoane romane), fie anumite documente sunt redactate bilingv (ex. hotararea de infiintare a societatii) ori declaratiile si specimenele de semnatura sunt date direct in fata ofiterului Registrului Comertului etc.
Av. Coltuc Marius
avocat@coltuc.ro
www.coltuc.ro