INTERVIU: „Un litigiu cu AITT pune în pericol accesarea fondurilor europene pentru transport”
Primăria Târgovişte intenţionează că-şi înfiinţeze o societate de transport călători, după modelul celor cu obiect de activitate pază şi construcţii. Proiectul urmează să fie dezbătut în şedinţa Consiliului Local Municipal Târgovişte din data de 23 noiembrie 2017. Numai că lucrurile se pare că nu sunt atât de simple, având în vedere că este în vigoare, până în anul 2053, un contract de parteneriat încheiat cu Asociaţia Investitorilor Transport Târgovişte. Am discutat despre toate aceste aspecte cu Maria Antoaneta Ana – administrator al Asociaţiei Investitorilor Transport Târgovişte.
Reporter: În sedinţa Consiliului Local din 23 noiembrie 2017, urmează să se ia decizia înfinţării unei societăţi de transport călători a municipiului Târgovişte. În ce măsură societatea pe care o reprezentaţi – Asociaţia Investitorilor Transport Târgovişte (AITT) rămâne partener al Primăriei Târgovişte, aţi discutat aceste aspecte?
– Pe noi, deocamdată, nu ne-a convocat nimeni. Oficial, nu ne-a informat nimeni despre nimic. Am aflat întâmplător despre demersurile Executivului Primăriei Târgovişte de a-şi înfiinţa o societate de transport care să aibă acelaşi obiect de activitate cu noi, care va trebui să execute aceleaşi servicii cu noi, cele pe care Consiliul Local Târgovişte le-a delegat către AITT încă din anul 2005.
Reporter: Contractul de parteneriat nu prevedea şi obligativitatea de a vă consulta în astfel de situaţii sau în cazul apariţiei unor oportunităţi?
– Contractul de parteneriat care a fost încheiat între AITT şi Primăria Târgovişte are stipulată o clauză care spune că administraţia locală are obligaţia să nu-l tulbure pe delegat în exerciţiul drepturilor rezultate din contractul de delegare, efectiv, să nu întreprindă acţiuni care să afecteze poziţia noastră faţă de terţi. Ca atare, cred că ar fi trebuit să fim anunţaţi despre demersul de a înfiinţa o societate de transport public, ar fi trebuit să existe discuţii între noi şi reprezentanţii Primăriei. Atâta vreme cât Primăria Târgovişte îşi înfiinţează o societate de transport şi, în acelaşi timp are un contract de delegare, de parteneriat, cu AITT-ul pe o perioadă de 49 de ani, contract care expiră în 2053, vorbim practic de două societăţi care trebuie să efectueze acelaşi serviciu. Era normal să fim fost contactaţi, consultaţi, pentru a ne expune punctul de vedere vizavi de această problemă.
Reporter: Înţelegem că AITT ar fi fost dispus să intre într-un parteneriat cu Primăria Târgovişte şi în ceea ce priveşte implementarea unui proiect european care să vizeze modernizarea transportului public de călători în municipiu…
– Da, bineînţeles că suntem interesaţi să participăm împreună cu Primăria la accesarea fondurilor europene. Ba mai mult, noi ne-am dat interesul şi am colaborat de fiecare dată cu Primăria şi cu societăţile care au întocmit planul de mobilitate sau strategia de dezvoltare urbană. Le-am pus la dispoziţie toate datele, le-am prezentat propunerile noastre. Le-am explicat cum se efectuează serviciul, ce ar trebui întreprins mai departe, ce lipseşte, cum ar trebui să facem un serviciu mai de calitate pentru utlizatori.
Reporter: Ce intenţionaţi să întreprindeţi, raportat la iniţiativa Primăriei Târgovişte de a înfiinţa o societate de transport călători?
– Evident, nu vom sta pe gânduri. Vom face tot ceea ce ne stă în putinţă pentru a demonstra că greşesc, că încalcă legea. Ne vom adresa Primăriei pentru a cere lămuriri. Vom solicita revocarea hotărârii, dacă va fi adoptată. Ne vom adresa Instituţiei Prefectului şi instanţei de judecată, dacă va fi nevoie.
Reporter: Înainte să se ajungă aici, aţi putea merge în şedinţa Consiliului Local Municipal Târgovişte, să le explicaţi aleşilor situaţia din punctul dumneavoastră de vedere.
– Da, voi merge în şedinţa Consiliul Local, eventual şi la comisiile de specialitate, dacă vom afla când sunt convocate, să explicăm consilierilor cum stau lucrurile, apropo de contract şi de normativa europeană, în speţă regulamentul pentru serviciile de transport de călători, şi de Axa 4 din Programul Naţional de Dezvoltare.
AITT respectă dreptul consilierilor de s-şi exprima opinia, prin vot, aşa cum consideră că este mai bine pentru cetățenii orașului și nu urmărim prin acestă informare nici să punem presiune şi nici să le influențăm decizia, dar considerăm că este necesar să cunoască toate prevederile legale și toate riscurile care decurg din acest vot, având în vedere că noi, AITT, vom ataca această Hotărâre la instanțele competente în cazul în care va fi adoptată.
Reporter: Ce ar însemna pentru autorităţile locale intrarea într-un litigiu cu societatea dumneavoastră pe această problemă?
– Din punctul nostru de vedere, cred că dacă s-ar informa mai bine de la autorităţilor competente, în speţă Ministerul Dezvoltării, Ministerul Fondurilor Europene sau Agenţia de Dezvoltare Sud Muntenia, reprezentanţii Primăriei Târgovişte ar conştientiza că un eventual conflict în instanţă ar însemna că nu vor mai putea să acceseze fonduri europene pentru modernizarea transportului public de călători. Nu cred că este posibil ca o autoritate locală, în cazul de faţă UAT Târgovişte, să poată propune Comisiei Europene accesarea de fonduri europene cu un operator pe care îl înfiinţează acum, în condiţiile în care are contract pe 49 de ani cu un alt operator.
Din perspectiva dreptului comunitar, nu prezintă importanţă dacă serviciile publice de călători sunt exploatate de întreprinderi publice sau private. În ceea ce priveşte accesarea de fonduri europene prin POR 2014-2020, Axa 4.1, ghidul specifică clar că accesarea se poate face, în cazul contractului încheiat între societatea noastră şi Consiliul Local Municipal Târgovişte, prin cererea acordului Comisiei Europene.
Demersurile Executivului Primăriei pun în pericol real posibilitatea accesării de fonduri prin POR 2014-2020, Axa 4-4.1 privind reabilitarea transportului de călători în municipiu, întrucât rezilierea unui contract de parteneriat încheiat ca urmare a unei proceduri de atribuire competitivă şi pentru o perioadă de 49 de ani nu poate fi făcută prin simpla dorinţă a Executivului Primăriei, ci va presupune un demers lung în instanţele de judecată competente. Orice astfel de demers duce implicit la imposibilitatea accesării de fonduri europene.
Reporter: În ce condiţii ar putea fi reziliat acest contract încheiat între AITT şi Primăria Târgovişte?
– Condiţiile contractuale spun că dacă operatorul nu-şi îndeplineşte obligaţiile derivante din contract în mod repetat, dacă este notificat şi nu le îndeplineşte, după 60 de zile, dacă Primăria Târgovişte nu îşi respectă obligaţiile faţă de noi, dacă există un interes naţional sau local şi, evident, prin acordul părţilor, dar nu se pune problema.
În baza Contractului de parteneriat Public Privat nr. 265/2005 şi a contractelor subsecvente, societatea noastră a efectuat investiţii şi şi-a construit un plan de afaceri pentru perioada contra ctată, înţelegând că buna credinţă a partenerului, Consiliul Local Târgovişte, va guverna în tot a cest timp. Înfiinţarea unei noi societăţi, care va efectua practic, acelaşi serviciu ca şi cel delegat nouă, va fi dovada directă a lipsei asumării obligaţiilor de către partener, motiv pentru care continuarea acestor demersuri şi finalizarea scopului propus va echivala cu denunţarea unilaterală a contractului, în condiţiile în care acesta a fost încheiat în urma unei proceduri de atribuire competitivă iniţiată şi aprobată de către Consiliul Local
Reporter: Au existat până acum conflicte de natură juridică între AITT şi Primărie?
Da, au existat. Nu multe însă. Noi a trebuit să atacăm mai multe hotărâri de Consiliu Local care erau în contradicţie cu legea, ne puneau în dificultate activitatea ori ne puneau să facem ceva împotriva legilor. Am câştigat de fiecare dată.
A consemnat,
Ion Obăgilă