ANALIZĂ: Guvernele din perioada 2012 – 2016 au distribuit fondurile publice în scop electoral
![](https://ziar.incomod-media.ro/wp-content/uploads/2016/03/guvern-ponta.jpg)
Fondul de Rezervă aflat la dispoziția Guvernului și Programul Național de Dezvoltare Locală (PNDL) au fost principalele mijloace prin care banii publici au fost direcționați arbitrar, între 2012 şi 2016, pentru susținerea propriilor primari de către partide și pentru atragerea altora! Aceasta este concluzia analizei Expert Forum, lansată astăzi, 23 martie 2016, sub forma unui raport.
„Fondul de Rezervă a fost mărit în 2014 de 15 ori, iar în 2012 de 10 ori. Cei mai mulți bani din totalul de peste 7,5 miliarde de lei din această perioadă au mers la comune (60%), iar ca linii de transfer pe PNDL (64.64%).
Cum mecanismele de control asupra acestor fonduri sunt aproape inexistente, iar urmărirea modului de implementare a investițiilor nu se realizează aproape niciodată, guvernele au putut distribui liniștite banii după bunul plac. Mai mult, banii au fost folosiți ca mijloc de atragere a primarilor migratori în 2014, an cu alegeri prezidențiale, prin celebra OUG 55/2014, declarată neconstituțională”, se arată în raportul „Clientelismul politic 2012-2016”.
Principalele concluzii EFOR:
• Partidele – de orice orientare ar fi ele – continuă folosirea acelorași practici de proastă guvernare, ca în anii trecuți
• Cel mai probabil creșterea sumelor de investiții a fost un factor care a încurajat migrația aleșilor locali, iar trecerea de la un partid la altul a fost răsplătită cu fonduri pentru localitate. Dacă ne uităm la sume pe cap de locuitor/partid, sumele pentru PNL cresc de 1,3 ori după octombrie 2014, iar la PSD de 2,4.
• Maximum de clientelism s-a atins în a doua jumătate a lui 2014, când șansa de a lua bani dacă erai primar de comună în partidul de la guvernare era de cel puțin 2 ori mai mare decât dacă erai primar din opoziție. Tot în a doua jumătate a anului au fost organizate alegerile prezidențiale. Cea mai mare parte a banilor au fost cheltuiți în 2014 (57%), iar 80% dintre aceștia au fost cheltuiți în perioada octombrie – decembrie.
• Mare parte dintre primarii care au migrat au primit mai mulți bani după octombrie 2014. Spre exemplu, primarii care au migrat de la PDL la PSD au primit după octombrie 2014 și de patru ori mai mulți bani decât înainte de migrație.
• Sumele pentru transferuri au fost mărite în ani electorali și au fost cheltuite pe proiecte care în multe cazuri nu au fost urgente sau justificabile; guvernul a creat excepții de la Legea finanțelor publice pentru a permite transferuri de fonduri pe alte tipuri de cheltuieli (cum ar fi arieratele).
• Principalii câștigători par a fi PSD, partidele satelit (ALDE, UNPR și PC), precum și independenții; primarii PNL și PDL sunt principalii pierzători, chiar dacă PNL s-a aflat la guvernare până în 2014.
• În București, Sectorul 3 a primit mult mai mulți bani decât alte sectoare, cu bugete mai scăzute, fapt care este un alt indicator de favoritism. Sectorul 3 a primit de 55 de ori mai mulți bani decât sectorul 2 și de 3 ori mai mult decât sectorul 5, care este cel mai sărac din București.
• În termeni de sume pe cap de locuitor primite, din primele zece județe șapte au fost conduse de președinți de CJ de la PSD și trei de membri PNL. Dintre ultimele județe se numără cinci conduse de președinți de consiliu județean de la PSD și cinci de la PNL/PDL. Șapte dintre primele zece municipii ca sume pe cap de locuitor sunt de la PSD, iar 2 de la UDMR.
• Comuna cu cele mai multe fonduri pe cap de locuitor este Voineasa (Vâlcea), condusă de primar PNL. Raportul între Voineasa și Telega – ultima comună – ca sume primite este de 1/42413.
• Instituțiile publice nu își cheltuie fondurile alocate prin bugetul anual, fapt care indică proasta gestionare a bugetelor publice.