Știri, Muntenia-Sud, România|vineri, iunie 13, 2025
Sunteți Aici Home » ÎNVĂŢĂMÂNT » Învăţăm despre Europa prin cultură şi artă

Învăţăm despre Europa prin cultură şi artă 

Şcoală de referinţă în învăţământul dâmboviţean, Colegiul Naţional „Constantin Cantacuzino” din Târgovişte deschide prin proiecte nu numai o fereastră   spre educaţie şi artă, ci şi una  spre Europa.

Colegiul derulează, începând din toamna anului 2011, Proiectul  Comenius „Express your culture through the arts”, printr-un parteneriatul multilateral, finanţat de Comisia Europeană prin Programul de învăţare pe toată durata vieţii,  desfăşurat între Turcia – coordonator, ţara Galilor, Slovenia, Portugalia, Polonia şi România. Obiectivele proiectului – de a încuraja prietenia şi cooperarea, de a oferi posibilitatea elevilor să studieze aspecte ale vieţii culturale , istorice, geografice sau economice, de a permite elevilor să se exprime prin artă, să risipească prejudiciile şi să promoveze Europa ca o societate multiculturală – se dovedesc îndrăzneţe şi vizionare.

Prima reuniune de proiect s-a desfăşurat în Portugalia în perioada 24-28 octombrie 2011 în localitatea Pacos de Ferreira, un oraş cu o străveche tradiţie în fabricarea mobilierului din lemn masiv, situat în apropierea  oraşului Porto, celebru atât pentru vinurile sale, cât şi pentru portul situat la revărsarea râului Douro în ocean. La această reuniune au participat  doar reprezentanţi ai profesorilor din toate ţările participante, exceptând Irlanda, ţară care a renunţat la participarea în proiect. Pe parcursul celor cinci zile petrecute în Portugalia participanţii au desfăşurat activităţi în şcoală şi vizite în localităţile vecine, intrând astfel în contact cu reprezentanţii autorităţilor locale, cu membrii asociaţiei părinţilor şi nu în ultimul rând cu elevii.

Am fost plăcut impresionaţi să constatăm că originile latine ale României şi Portugaliei au imprimat  în limba şi obiceiurile noastre o multitudine de similitudini. În ceea ce priveşte sistemul de învăţământ, am constatat că în ultimii ani în Portugalia autorităţile naţionale şi locale s-au implicat şi au investit în sistemul educaţional atât în resursele materiale, cât şi în cele umane, acest lucru observându-se în imaginea şcolilor, în calităţile elevilor şi dascălilor. Fiind prima reuniune de proiect , coordonatorii au avut ocazia să se cunoască mai bine, să stabilească coordonatele temporale favorabile activităţilor ce se vor desfăşura  în fiecare ţară implicată pe parcursul celor doi ani de derulare a proiectului. Finalul reuniunii a constat în vizitarea obiectivelor istorice şi culturale din oraşul Porto, unul dintre cele mai importante fiind Casa da Musica, construită în anul 2001, când Porto a fost Capitala Culturală Europeană.

Reuniunea s-a încheiat într-o atmosferă prietenoasă, în ambianţa muzicii fado, ale cărei acorduri şi mesaje transmise se aseamănă izbitor cu romanţele româneşti.

După cum a fost prevăzut,  în perioada 27 februarie-3 martie 2012 s-a desfăşurat o a doua reuniune de proiect, în localitatea Prestatyn, ţara Galilor, la care au participat reprezentanţi din toate ţările  din proiect.

Programul reuniunii a vizat câteva obiective precise : consolidarea echipei de proiect, cunoaşterea şi colaborarea elevilor şi profesorilor  din echipa internaţională, cunoaşterea patrimoniului natural şi socio-cultural al ţării Galilor, ameliorarea competenţelor de comunicare şi civice, integrarea prin valorizarea aptitudinilor artistice personale ale elevilor.

În consecinţă, polonezii (12 elevi şi 2 profesori), românii (10 elevi şi 4 profesori), turcii (5 elevi şi 4 profesori), slovacii (4 elevi şi 2 profesori) portughezii (4 elevi şi 2 profesori) şi galezii    s-au cunoscut şi au participat la activităţi comune diverse.

În vederea atingerii obiectivelor, elevii au participat la un atelier de creaţie artistică sub îndrumarea unui artist local, au  învăţat împreună dansuri specifice englezeşti precum şi  dansuri celebre din repertoriul internaţional.  Fiecare ţară a prezentat un colaj de dansuri tradiţionale, prilej cu care elevii au făcut cunoştinţă şi cu portul tradiţional specific ţărilor participante.  Prestaţia copiilor a indus o stare de bucurie, de entuziasm şi satisfacţie , vraja dansului prinzând deopotrivă atât elevii, cât şi profesorii.
Pe 1 martie,  echipele au  participat la parada tradiţională din oraş împreună cu elevii şcolii gazdă. Parada s-a organizat cu prilejul zilei Sfântul David- Ziua Naţională a ţării Galilor şi la ea au participat pe lângă şcoala gazdă şi alte două şcoli, autorităţile locale şi locuitorii oraşului. ţara Galilor este un tărâm istoric, cu munţi, castele, plaje încântătoare şi o identitate naţională puternică, cultura galeză este plină de mituri şi legende, iar simbolul naţional al ţării – dragonul roşu – este, conform legendei, învingător în lupta  contra dragonului alb, simbolul Angliei.
Înainte de sfârşitul reuniunii, elevii – care se cunoşteau doar din schimbul de scrisori- erau deja prieteni, schimbându-şi  acum   adresele de email pentru a rămâne în contact şi pe viitor. Proiectul a adus o schimbare în viaţa copiilor, au legat prietenii, au cunoscut diverse obiceiuri şi moduri de viaţă, au identificat asemănări şi deosebiri între sistemele sociale şi educaţionale ale ţărilor partenere, au descoperit că limbile lor materne au multe cuvinte comune sau asemănătoare şi că stereotipurile, prejudecăţile şi barierele lingvistice pot fi depăşite.

Pe scurt, reuniunea a fost fructuoasă, iar feed-back-ul primit – excelent. Proiectul a deschis o fereastră spre înţelegerea culturii şi civilizaţiei europene, ce nu s-ar fi realizat doar prin intermediul lecţiilor şi al manualelor.

Proiectul a fost finanţat cu sprijinul Comisiei Europene, iar această comunicare reflectă doar punctul de vedere al autorilor şi Comisia nu este responsabilă pentru eventuala utilizare a informaţiilor pe care articolul le conţine.

Autori
Director, prof. Ghita Tatiana
Coordonator proiect, prof. Erculescu Laura
Membru echipă proiect, prof. Nedelcu Rodica

View My Stats